Monday, February 23, 2009

untuk sahabat tersayang...

telingaku

semakin lama semakin bingit

pabila disentak angin malam

jiwaku

semakin lama semakin sunyi

pabila direntap cahaya purnama

................................................

alam menjadi sunyi

sepertiku

perlukan aku menzahirkannya?

baru sahaja hati ini berbisik

kenapa langit turut menangis...

kenapa awan turut bermuram...

kenapa pepohon turut meratap...

.................................................

tak siapa yang mengerti hati ini

bila pengakhiran menikam permulaan

perpisahan.....

itulah pengakhirannya....

khas untuk akhuna ahmad khairuddin

terimalah dari dasar hati kami...

untuk sahabat tersayang...

Malam siang berlalu
Gerhana kesayuan
Tiada berkesudahan

Detik masa berlalu
Tiada berhenti
Oh syahdunya

Sejenak ku terkenang
Hakikat perjuangan
Penuh onak dan cabalan

Bersama teman - teman
Arungi kehidupan
Oh indahnya

Berat rasanya
Didalam jiwa
Untuk melangkah
meninggalkan semua

Kasih dan cinta
Yang terbina
Diakan selamanya

Slamat berjuang sahabatku
Semoga Allah berkatimu
Kenangan indah bersamamu
Takkan kubiar dia berlalu
Berjuanglah hingga ke akhirnya
Dan ingatlah semua ikrar kita

Hati ini sayu mengenangkan
Sengsara di dalam perjuangan
Jiwa ku merana dan meronta mengharapkan
Kedamaian dan jua ketenangan

Tetapi kuatur pada hakikat
Suka dan duka dalam perjuangan
Perlu ketabahan dan kekuatan
Keteguhan hati berlandaskan iman

Slamat berjuang sahabatku
Semoga Alloh berkatimu
Kenangan indah bersamamu
Takkan kubiar dia berlalu
Berjuanglah hingga ke akhirnya
Dan ingatlah semua ikrar kita...

puteriku sayang...



Lembut mu tak bererti kau mudah dijual beli
Kau mampu menyaingi lelaki dalam berbakti
Lembut bukan hiasan bukan jua kebanggaan
Tapi kau sayap kiri pada suami yang sejati

Disebalik bersih wajah mu disebalik tabir diri mu
Ada rahsia agung tersembunyi dalam diri
Itulah sekeping hati yang takut pada ilahi
Berpegang pada janji mengabdikan diri

Malu mu mahkota yang tidak perlukan singgahsana
Tapi ia berkuasa menjaga diri dan nama
Tiada siapa yang akan boleh merampasnya
Melainkan kau sendiri yang pergi menyerah diri

Ketegasan mu umpama benteng negara dan agama
Dari dirobohkan dan jua dari dibinasakannya
Wahai puteriku sayang kau bunga terpelihara
Mahligai syurga itulah tempatnya

Satu Harapan

Assalamu'alaikum warahmatullahi wabarakatuh semua

Moga salam yang diucap dan salam yang disambut menjadi satu ibadat bagi kita dan bukannya adat (ini pesanan Abbas Asisi dalam salah satu bukunya). Semoga keletihan menganjurkan program Gaza semalam telah reda dan bersedia pula untuk program seterusnya, inshaAllah.

Ini posting pertama PC di blog ini. Dah lama ingin mencuba, tapi tak berupaya hinggalah petang tadi ada rezeki, dapat ilham sikit (bukan Mas Ilham ya:)). Moga perkongsian ini ada baiknya.


Harap

(Buat Teman-Teman R2J3 Jogja – Jakarta – Skudai)

  

Aku sering lupa

perpisahan pasti berlaku di akhir setiap pertemuan (dengan izinNya).

Lalu aku bertanya

mengapa perlu ada pertemuan jika di hujungnya perpisahan?

jika hanya untuk mengusik emosi, menduga perasaan, memendam rasa

jika hanya untuk mengundang duka dan rindu.

 

Lantas aku cepat ingat

bukankah kehidupan aturan Sang Pencipta?

Yang kita mahu tak semestinya baik

Yang telah diaturNya tak semestinya nampak baik di mata.

 

Lalu aku sering berharap

nanti aku kan tahu juga

di sebalik pertemuan dan perpisahan ini.

Makanya jadilah rindu-rinduan, kangen-kangenan

penguat kasih ukhuwwah yang bening

katalis pada perjuangan yang satu

untuk terus hidupkan hari dan malamku

moga di hujung sana kan terlihat jua  

tuaian perpisahan ini.

 

Dan kini aku sering pula berharap

akan ada lagi pertemuan

yang menjanjikan perpisahan

untuk ku singkap rahsia uhibbuka fillah

agar aku lebih mengerti keagunganMu Tuhan.

 

 Abi

22 feb 09

 

 

 

 

 

 

 

Friday, February 20, 2009

Do You Still Remember This?


Karena impian itu sangat berharga.......

NO

Nama

Visi

1

Mohammad Anas bin Noor Azlan

Doctor dan pengarah film animasi

2

Muna Majidah binti Zameran

Pakar Pemakanan / Ahli Gizi

3

Maryam Atikah Abdull Rahim

Pakar Ekonomi

4

Mardhiah binti Kursus

Businesswoman

5

Sakeenah bt Salleh

Guru matematika/Interior designer

6

Nadiah Husna bt Zainuddin

Nutritionist

7

Nadhirah binti Mohd Khairudin

Dentist & Businesswoman

8

Muna ‘Adilah Abdul Halim

Pengusaha cafe & pakar motivasi

9

Hajar Fatimah bt Norizan

Pakar Psikologi

10

‘Uzma bt Mohamad tahir

Doktor Gigi Profesional

11

Zainab binti Salim

Chef / Jurutera

12

Zati ‘Arifah bt Afandi

Akuntan (Islamic Banking)

13

Ahmad Irsyad niin Ahmad Zaidan

CEO syarikat permobilan international

14

Abdullah Munir bn Mohd Aizaini

Penganalisa Ekonomi Dunia

15

Ahmad Khairuddin

CEO Consultant Intenational

16

Anas ‘Abidin bin Sazali

Islamic Akauntan

17

Khairul ‘Abid bin Shamsul

Astronaut

18

Muadz b Ahmad Shazali

International Lawyer

19

Muhammad Irfan bin Md Nor

Pakar bidang Isllamic banking

CEO Syarikat Import & Eksport

20

Muhammad Irfan bin Shahrin

Pakar psikiatrik/forensik

Pakar IT yg mencipta software

21

Nawal Saudah binti Shamsudin

International film maker

Multimedia IT

22

Aimi Nadiyah binti Azlan

Akauntan

23

Zubayr Afiq b Zakaria

Pengurus Firma Quantity Surveying sendiri yg terkenal di Indonesia

24

Mohamad Zahid Jamaluddin

Marketing Manager @ PR

Internationall Motivator & Tariner

25

Mohammad Salman bin Abd Jaafar

Machine Scientist


Memory of Road 2 Java 3
Jogja, 24 Januari 2009

Thursday, February 19, 2009

Kembara 6 Hari di GAZA


Salam semua.

Satu program berkenaan dengan Gaza akan berlangsung pada hari sabtu malam ahad ini.Butir-butir lanjut adalah seperti berikut:

Masa:9.00-10.30 mlm
Tarikh:21 febuari 2009(sabtu)
Tempat:Masjid Jamek BBU
Disampaikan oleh:Prof. Dr.Hatta Shaharum.
(wakil Dr. dari Malaysia ke Gaza)


Oleh itu, semua dijemput hadir untuk memeriahkan lagi majlis ini.Peluang ini tidak datang berulang kali kerana ini adalah cetusan dan sedutan pengalaman serta kisah benar tentang apa yang dilalui oleh Prof.Dr.Hatta(Naib Presiden dan Dekan Fakulti perubatan CUCMS).

Anjuran:


Persatuan Alumni Sek Men Islam Hidayah

Johor Bahru (PaLs)
Federation of Islamic Medical
Associations (FIMA)
Gabungan NGO Muslim Negeri Johor
Masjid Jamek Bandar Baru Uda


AYUH BERSAMA-SAMA MENYELAMI PERJUANGAN SAUDARA-SAUDARA KITA!

Monday, February 16, 2009

High Impact ???









Salamullahi alaikum

“kaifa haluk?tgh buat apa?tidak jemu saya menanyakan gimana khabar iman dan semangat antum di malaysia.masyarakat di malaysia menunggu sesuatu dari antum untuk mereka.”

soalan ini mungkin sudah biasa bagi ikhwah r2j3 kerana sering ditanyakan oleh seorang ikhwah indonesia yang kami gelar peer teacher(am I rite) sebagai follow up kpd ikhwah.Tetapi alangkah sedihnya diri ini tatkala mendengar soalan sebegitu kerana malunya atas kehebatan ikhwah seberang yang begitu bersemangat sehingga tidak mengenal masa lapang apakan lg masa berlepak.

Dengan yang demikian penulis mengajak ikhwah wa akhawat r2j3 sekelian untuk kita semua bangun dan bersiap siaga untuk menjalankan tugas misi ini.dibawah ini penulis rakamkan organisasi high impact dan bidang tugas untuk memudahkan setiap biro menjalankan tugas masing2.

ORGANISASI HIGH IMPACT

penolong ketua : Nawal Saudah binti Shamsuddin

setiausaha 1: Anas bin Noor Azlan

setiausaha 2: Zati Arifah Afendi

bendahari : Mohamad Zahid Jamaluddin

biro sponsor : Anas Abidin Sazali & Irsyad Zaidon

biro logistik : Salman Jaafar & Sakeenah Salleh

biro program : Zubayr Afiq Zakaria & Muna Majidah Zameran

biro Multimedia : Munir Aizaini

biro protokol : Mardhiah Othman

biro makanan,pameran,jualan(MPJ) : Abid Syamsul & Muna Adilah

biro publisiti : Ahmad Khairuddin & Husna Zainuddin

BIDANG TUGAS

penolong ketua :- membantu ketua menguruskan hal-hal berbangkit
- memastikan akhawat menjalankan tugas dengan jayanya.
- memantau gerak kerja dan menjadi pihak tengah antara ketua dan akhawat.

Setiusaha : - mencatat segala butiran agenda dan perbincangan mesyuarat
-bersedia menulis segala surat yang berkaitan dengan misi ini.
-Membuat kertas kerja misi ini untuk dibentangkan kpd pihak berwajib.

Bendahari : - diamanahkan utk memegang jumlah wang yang diperolehi spnjng misi dijalankan.
-mencatat dengan teliti jumlah masuk keluar wang sepanjang misi ini.

Biro sponsor : - mencari seberapa banyak wang untuk memudahkan perjalanan misi ini.
-bergerak mencari sponsor dengan apa cara sekalipun.

Biro logistik : - merancang tempat yang sesuai untuk misi ini dijalankan.
- menguruskan dengan pihak b'wajib tempat yang telah ditetapkan untuk misi ini.
-Memastikan tempat yang dipilih sesuai untuk program yang dijalankan.
-Memastikan tmpt dan keperluan sekitarnya dlm keadaan baik sewaktu program.

Biro program : - merancang program apa yang akan dilaksanakan sepanjang misi ini
-menguruskan program yang tlh dirancang dengan baik cth:call penceramah
-menyusun aturcara majlis sepanjang misi ini.(tentatif)

Biro multimedia : - menguruskan multimedia sewaktu program berjalan.
-bertanggungjawab dalam menguruskan bahagian teknikal.

Biro protokol : - berkerjasama dengan biro program untuk menyusun aturcara majlis
-bertanggungjawab memastikan protokol majlis dalam keadaan baik
-memastikan cenderahati disediakan dan diterima oleh semua tetamu.

Biro MPJ : - memastikan makanan disediakan selepas tamat misi ini.
- mengatur dan menyusun tapak untuk jualan dan pameran.
-Menyediakan ruang dan kelengkapan untuk pameran r2j3
-mencari seberapa banyak peniaga untuk memenuhi tapak jualan

Biro publisiti : - mempromosikan misi ini keseluruh johor
-menyediakan flyers kepada masyarakat supaya dapat hadir ke misi ini.
-M'jemput tetamu t'hormat utkhadir sama dlm m'jayakan misi ini cth:MB&sultan

rancang sudah,tulis pun sudah.semua biro yang dilantik TAHNIAH ana ucapkan,semoga jawatan yang disandang ini bukan untuk dibangga2kan tetapi sebagai amanah yang harus dipikul dan dijalankan dengan sebaik mungkin.Segala kesilapan ketika menulis termasuk salah ejaan nama dan sebagainya harap dimaafkan dan boleh beritahu pada ana.jika ada bidang tugas yang tidak lengkap boleh jua bagi tahu pada ana untuk diperbaiki dan diperkemaskinikan secepat mungkin.Segala pertanyaan boleh terus ditanyakan pada ana untuk perkhususan.Sekian saja dari ana semoga antum wa antunna dapat menjalankan tugas ini sedaya yang termampu.


Salam penulisan

Sunday, February 15, 2009

Our Next Mission !

Salamullahi alaikum

Langkah bermula,strategi diatur.perjuangan selama kurang lebih 2 bulan diteruskan dengan fokus terbesar untuk terjun dalam masyarakat Malaysia yang majoriti remajanya sudah hanyut dibuai sungai keseronokan menuju laut kemaksiatan.

Sepanjang penulis menjalani hidup di program indoor maupun ketika berusaha mengutip dana(bahagian recycle@jualan kering),ramai yang bertanya bila nak berkongsi input tarbiyyah g diperolehi dgn masyarakat Malaysia umumnya dan masyarakat hidayah khususnya.tp penulis sering menolak pelawaan kerana kekerdilan,kejahilan dan lemahnya diri ini untuk untuk bercakap mengenai ISLAM dan TARBIYYAH.

Apakan daya,perancangan manusia tidaklah sehebat mana jika nak dibandingkan dengan aturan RABB JALIL.dengan yang demikian,perancangan yang disusun oleh AL-AZIZ terpaksa juga dilaksanakan dengan sebaik mungkin agar penulis mampu menjawab kertas subjek”kemana masa yang telah engkau gunakan” disoal ketika peperiksaan diadakan x lama lg di dewan AL-MAHSYAR.

Akhirnya tercampaklah diri ini bersama rakan sepermainan,se’makan’an dan yg lbh penting seperjuangan(akhi zahid) ke program yang diatur sekolah iaitu MABIT untuk adik2 tigkatan 1 dan 2.x de yang manis untuk diceritakan spnjg kami memberikan talk ttp yg lbh manisnya perkongsian kami ini didengar,dilihat dan difahami dgn telitioleh adik2.(walaupun ada yg lg ketiduran,capek kot)

Fokus ucapan kami adalah untuk mendedahkan adik2 hidayah bahawa kehidupan ini tidaklah semudah yang disangka2,dan kemewahan yang dimiliki bukanlah untuk selama2nya.masyarakat2 diluar sana masih ramai yang memerlukan bantuan ,sokongan dan tarbiyyah dari kita sebagai seorang dai’e dan murobbi.masyarakat diluar sana walaupun hidup dalam kedaifan dan kekurangan dr segala aspek termasuk barang keperluan mereka sendiri ttp berbekalkan semangat yg berkobar2,jitu dan membara mereka sanggup juga meneruskan perjuangan menuntut ilmu seperti tempat yg kami lawati di Bantar Gerbang(tempat pengumpulan sampah seluruh Jakarta) dan Darul Hikmah(pesantren percuma utuk anak2 x berkemampuan)









Alangkah sdihnya diri ini tatkala melihat kehidupan mereka disana,tp yang lebih menyedihkan jika rakan2 seperjuangan ku ini yang ibu bapanya telah melaburkan kurang lebih RM 2000 untuk kehidupan ketika indoor dan perjalanan mereka di negeri seberang hilang,lenyap,ghaib atau futur(gugur)dalam perjuangan menegakkan agama ISLAM ini.agama ini makin diperkotak-katikkan oleh musuh2 islam,makin dihina,dicaci,dikutuk,dibenci dan dizalimi oleh orang2 kafir laknatullahi alaik.

Masyarakat diluar sana menunggu hadirnya kita dihadapan mereka untuk menerangkan keindahan islam dan kecantikan tarbiyyah.jangan sesekali merosakkannya dengan akhlak dan perlakuan kita yang boleh menjatuhkan harga diri islam sendiri.

Ayuh rakan2 sekalian,bangkit dari lamunan tidurmu itu,segarkan badanmu dr kerehatan panjang yang tiada kesudahannya,siapkan dirimu dengan hamassah jihad,aturkan kekuatanmu dengan perancangan yang rapi dan gerakkan langkahmu dengan satu tujuan dan kerjasama jemaah.

Perjuangan jihad dalam membantu jalan ini yang kita yakini dengan tekad kebenarannya mmg memerlukan pengorbanan dr seorang mujahid dan mujahidah.jadi sedikit pengorbanan yang telah digariskan oleh Imam Syahid Hassan Al-Banna dalam 10 rukun baiah mengenai jihad dan pengorbanan sepatutnya tidak menjadikan kita lemah lg terkapai-kapai dalam menjalankan misi ini.

Jd bagi sesiapa yang telah dilantik oleh AL-JABBAR bg melaksanakan tugas ini,haruslah mengambil peluang ini sebaik mungkin untuk melaksanakannya."Ya ALLAH,kau tetapkanlah hati kami ini dalam mendaulatkan syariah mu,meneruskan perjuangan kekasihmu melaksanakan misi amar ma'ruf nahi mungkar yang telah kami ikrarkan bersama.janganlah kau bebani kami dengan beban yang x sanggup kami menanggungnya,bantulah kami menjalankan misi ini dengan hati yang ikhlas hanya kerana mu ya ALLAH.

Jom,dengan berbekalkan satu tekad dan keazaman yang tinggi melangit.kita gerakkan kapal dakwah ini,dengan bantuan dayung tarbiyyah menuju ke destinasi masyarakat.Sama2 kita sedarkan masyarakat tentang misi Gaza yang akan kita bawa pada prog high impact ini.Semoga tetap semangat dalam jalan ini.

salam penulisan

Friday, February 13, 2009

Islamic Hijri Calendar

Islamic Hijri Calendar

Thursday, February 12, 2009

Program Seterusnya Menanti

Salamullahi alaikum..
Semoga semua berada di bawah lembayung rahmat Allah.

Sudah seminggu kita meninggalkan bumi Jawa. Kini, ada tugasan lain yang menanti-berbakti kepada masyarakat di tanah kelahiran kita. Mungkin masing-masing sudah mulai sibuk. Namun, ingatlah bahawa kita adalah milik illahi. Jadi, kita harus terus berbakti kepada-Nya.

Hari Sabtu, 14 Februari menanti..
Valentine Day?
Hisy, ada tugasan yang telah direncanakan.
Program bersama masyarakat.
Ya, itulah yang kita nanti-nantikan.
Kempen "ANDA BIJAK JAUHI ZINA"
Ice-Breaking? Pentomin??

Allahu Akbar, teringat tugasan untuk lakonan. Pelbagai watak perlu dimainkan di atas pentas kehidupan. Mungkin ada di antara kita yang perlu memainkan watak remaja masa kini.
video

Kita sendiri dapat melihat betapa masyarakat sekarang amat membutuhkan bantuan kita. Bantuan untuk membawa mereka mencari nur hidayah dari Allah. Oleh itu, kita perlu memurnikan kembali niat, bagi melaksanakan tugas khalifah- amar ma'ruf wannahi 'anil munkar.

Ana pula baru sahaja selesai membaca buku yang dibawa pulang dari negara seberang, GOMBAL WARNING- hasil penulisan Burhan Sodiq.
Diceritakan di dalam buku tersebut, ada seorang wanita bertemu dan berbincang bersama seorang pemuda pada zaman Rsulullah s.a.w.
[Ketika bertemu, wanita itu pun berkata; "tolong tutupkan pintu". Pemuda tadi terpinga-pinga dan bertanya; "pintu apa?". Wanita itu lantas menjawab; "pintu di antara kau dan Allah". Lalu, pemuda tadi pun beristighfar dan menutup niatnya, bertemu perempuan itu hanya kerana Allah semata.]

Jadi, bagi sesiapa yang perlu melakukan watak yang extreme, jagalah dirimu. "Ya Allah, kau jagalah hati kami ini agar sentiasa menyintaimu. Tiada cinta yang lebih agung dari cinta-Mu. Kau peliharalah hati ini agar tidak dihasut oleh syaitan sehingga tergelincir dari landasan dakwah-Mu. Ameen."

Ayuh sama-sama kita nekad melakukan segalanya lillahi taala. Dengan niat untuk memberi kesedaran kepada masuyarakat bahawa dunia ini hanya sementara. Alam akhirat menanti kita.

Wassalam




















Alhamdulillah,akhirnya mampu juga diri ini menulis sepucuk,sehelai atau yang lbh gramatisnya selembar tulisan pada blog yang selalu dibuka tp hanya mampu melihat tulisan kwn2 ku yg hmm blh tahanlah.

Tp post kali ini izinkan hamba yang lemah ini menceritakan skit perasaan dan pengalaman yang patik timba dari negeri lahirnya ayat2 cinta.

sebenarnya patik cuba untuk berbahasa istana kerana ingin menghadap sultan perak pasal hal yang berbangkit nie,tp nmpk gayanya x berkebolehan.

jujurnya gambar diatas memberikan seribu satu juta kenangan pd diri ini,kerana pagi itu kami disajikan dengan hidangan yang sungguh enak yang dipanggil taujih.

Taujih yang menarik ini diberikan oleh Pak Mardani slps subuh stlh kesibukannya menguruskan PERMILU(pilihanraya).walaupun enak sungguh taujih ini,tp apakan daya tertidur jugak patik ini siap dibuai mimpi indah.bukan saja diri ini malah ramai lg,x leh handle.

Gambar ini diambil sbg kenangan kami bersama tokoh yang akan bertanding dlm pilihanraya akan dtg.Penulis merasakan satu kenikmatan apabila melihat kawasan yang majoritinya islam dan dari kalangan ikhwah,smpt jugak diri ini melihat sekitar kawasan iqra ini agar dpt melihat scr live tmpt pembikinan filem sang murobbi.

rasanya cukup sekadar tu jelah perkongsian hamba kerana hamba rasa sudah menyebabkan pembaca bosan lg boring.apa2 pun terima kasih kerana membaca.inilah pertama kali diri ini menulis di blog r2j3,harapkan tunjuk ajar dari kalian semua.

Bersamalah kita menggegarkan malaysia dengan program kemasyarakatan yang akan kita rancangkan bersama ini.

salam penulisan

Tuesday, February 10, 2009

PEMBERITAHUAN dan PENGUMUMAN

Salam kepada semua ikhwah dan akhawat R2J3 yang dihormati sekalian,

Di sini, ana sebagai wakil unit penerbitan ingin memaklumkan
kepada semua tentang penulisan .
Diharap kepada semua peserta R2J3, menyiapkan jurnal masing-masing
(pengalaman..etc)sepanjang berada di Jawa selama 2 minggu.
Harapan semua peserta R2J3 ialah,buku R2J3 dapat dihasilkan
dan pengalaman kita yang berharga dapat dikongsi bersama masyarakat di luar sana.

~semoga antum semua dapat menjalankan amanah yang telah dipertanggungjawabkan.

Apa-apa masalah, boleh rujuk kepada Unit Penerbitan R2J3.
Setakat itu sahaja buat masa ini.Lain-lain update, akan dimaklumkan kemudian.Yang prior sekarang, ialah siapkan jurnal untuk 2 minggu di Jawa.

Syukran.


Mudah tapi sukar diamalkan (?)

Jujurnya, penulis akan tersenyum sinis tambah hati sedikit terguris bila melihat gambar ini yang penuh dengan pengajaran manis.
Memang tidak disangka, peristiwa kecil yang berlaku saat itu sangat-sangat bermakna buat penulis.

Masakan tidak,
Bayangkanlah, seorang manusia tua bersusah payah mencari rezeki halal menjual kopiah/topi traditional di tengah kesibukan kota di Indonesia.
Saat gerai kecilnya itu lengang dek pelanggan, muncul segorombolan manusia muda menyerbu gerai topi traditionalnya sambil membelek-belek aneka rupa topi-topi/kopiah itu.
Bukan sekadar memegang dan membelek-belek, Bahkan sempat mengenakannya di atas kepala tambah ada juga yang sempat bergambar-gambar sambil berposing pelbagai gaya bebas.

Bayangkanlah perasaan manusia tua si penjual tatkala itu. Memang kalau penulis sendiri juga akan gembira dan hati berbunga-bunga sambil hati berteriakan "Alhamdulillah..Banyak rezeki aku hari ini!"

Namun,,
Pasti sekali Sangkaan manusia tua tersebut meleset sama sekali.
Tiada seorangpun daripada gerombolan manusia muda itu yang membeli barangannya. Malah lebih dahsyat lagi, mereka hanya pergi meninggalkannya tanpa sempat memberi salam mesra mahupun bertanya khabar.

Astaghfirullah...

+++++++++++++++

Pengajaran :
Bergaulah dengan manusia dengan sebaiknya.
Jagalah hati manusia.tidak kira sesiapapun.
Jangan merendah-rendahkan orang lain.tidak kira sesiapapun.
Tidak kira darjat.kekayaan.tahap ilmu.dan sebagainya

"Sesungguhnya manusia paling mulia disisi Allah adalah mereka yang paling bertaqwa di antara kamu"
(alhujurat : 13)
Mudah kan?
Assalamualaikum!

Nasyid Bingkai Kehidupan

Aslm

Nasyid ini berkumandang berulangkali di sepanjang pengembaraan Road To Jawa; di atas bas, di dalam angkutan kota atau sambil berjalan kaki. Yang paling menarik adalah apabila ianya berkumandang pada petang Selasa 6 Februari 2007, di dewan mesyuarat Pejabat Pendidikan Daerah Jogjakarta atau Dinas Budaya dan Pendidikan Kota Jogja oleh wakil atau ketua kesatuan pelajar Islam SMA seluruh kota Jogja bersama-sama Remaja R2J Malaysia sambil mengibar bendera kebangsaan Indonesia dan Malaysia. Kuat serta nyaring sekali suara mereka bersatu nada dan irama.

Sebelum itu, Pak Cik diminta berucap bagi pihak pelajar Malaysia secara formal dalam majlis perasmian dialog pelajar Indonesia-Malaysia bersama Ketua Dinas dan kepala sekolah-sekolah ulung di Yogjakarta. Seperti biasa, saya naikkan nama dan semangat pelajar Hidayah Johor Bahru. Maklumlah jadi bidan terjun wakil-wakil pelajar Malaysia yang cemerlang, gemilang dan terbilang. Selepas itu, anakanda Azlan berucap sebagai wakil pelajar yang begitu diplomatik dan berjaya mencuit hati semua pelajar yang hadir dalam menjawab soalan-soalan remaja/pelajar. Anakanda Anas juga turut membantu beliau dalam menjelaskan beberapa hal yang rumit. Saya tersenyum girang melihat telatah anak-anak muda ini.

Sebahagian daripada sendikata nasyid:-

Mengharungi samudra kehidupan
Kita ibarat para pengembara
Hidup ini adalah perjuangan
Tiada masa tuk berpangku tangan

Setiap tetes peluh dan darah
Tak akan sirna ditelan masa
Segores luka di jalan Allah
Kan menjadi saksi pengorbanan

Wslm

Sedutan teks Sejarah Tingkatan Enam

Assalamu'alaikum

Sejarah Islam Jogjakarta-Demak

Kerajaan Mataram II didirikan oleh Sutowijoyo setelah berjaya mengalahkan Arya Pangiri pada tahun 1586. Pada zaman Mas Rangsing dengan nama Sultan Agung [1613- 1645], kerajaan Islam Mataram II mencapai kemuncak kejayaan. Dari sudut pencapaian politik, Sultan Agung berjaya menghadapi seterunya terutama penjajah Belanda.

Kita dapat lihat sendiri kesan-kesan sejarah silam di Pintu Gerbang kota Kraton Jogjakarta. Malah makhluk ciptaan Allah seperti pokok besar ‘alun-alun’ yang mistik turut membantu memberi sumbangan mempertahan kota orang Islam dari dijajah oleh pihak Belanda. Sultan Agung serta ulama’ Islam di masa itu telah berusaha untuk memperkenal Islam melalui ‘Jalur Budaya’ untuk menarik rakyat Jawa yang pekat dengan budaya ajaran agama Hindu, kepada agama Islam.

Di perkarangan Masjid Demak, kita melihat tinggalan sejarah silam tentang satria-satria Islam wali Songo. Dari fakta sejarah pula, Kerajaan Islam Demak bangkit setelah kejatuhan kerajaan Majapahit iaitu dari 1478 hingga 1550. Raden Patah, putera Kertabhumi yang beragama Islam, tinggal di Demak dalam pengawasan para wali dan sunan. Atas ketetapan wali, Raden Patah ditabal menjadi raja pertama Demak pada tahun 1478 Masehi dengan gelaran Sultan Shah Alam Akbar. Jasa terbesar kerajaan Demak ialah percubaan untuk melaksanakan ajaran Islam secara tegas. Masjid yang indah dan kukuh ini telah didirikan semula selepas diruntuhkan oleh penjajah Belanda.
Apa yang penting dari kedua-dua kesan sejarah adalah usaha-usaha awal Islam di ketengahkan kepada masyarakat Jawa yang dilingkungi oleh pengaruh lama Hindu-Buddha dan dijajah beratus-ratus tahun oleh penjajah Belanda.

Pengajaran: Marilah kita sama-sama mendalami sejarah perkembangan Islam di Nusantara ini untuk mematangkan kita tentang dakwah Islam masa kini. Anak-anak adalah warisan ibubapa untuk mempertahankan Islam dan kedaulatan ummah di masa akan datang.

Misalnya- Anak2 R2A patut tahu/memahami tentang sejarah Islam Empayar Acheh; anak2 R2J, R2J2 dan R2J3 sepatutnya tahu/menghadam tentang sejarah Islam Jogjakarta, tentang gunung berapi Mount Merapi dsb. Apa maksudnya jalur budaya, jalur dakwah, jalur kebajikan dan seumpamanya.

Wallahua'lam
PC Mazlan

Islamic Hijri Calendar

Monday, February 9, 2009

Sejarah Jawa, siapa tahu?

Alhamdulillah, pada hari Jumaat lepas ana sempat menghadiri Ceramah yang disampaikan oleh Dr Hafidzi (Penulis Jejak Risalah di Nusantara). Syukur kerana tak sangka dapat dengar talk beliau.

Pagi tu, ana ke sek seperti biasa ada urusan yang perlu diselesaikan a.k.a jumpa adik2. Ada la seorang ikhwah bgtahu yg pd pukul sepuluh nanti ada 'talk on history'. Rancangan awal untuk pulang pada 9.30 terpaksa ditangguhkan demi mencari ilmu..So, ana ke 'talk tersebut'

Dengar cerita, talk ini bertujuan untuk menaikkan semangat serta minat pelajar SMIH untuk mempelajari sejarah bukan sebagai mata pelajaran semata, tetapi sebagai pelajaran hidup..

Sebagai sharing, ana tuliskan beberapa point penting:

Apa itu Sejarah?

-berasal dari perkataan syajarotun (pohon). Ertinya sejarah menjalar sehinggalah kepada kita dan kita mempunyai hubung kait yang rapat dengan sejarah.
-sejarah bukan nostalgia.

Sifat-sifat sejarah :
1. Sunnatullah
2.Neutral
3. Satu kitaran (cycle)

Satu kata-kata menarik yg ana dapat " Tamadun mati kerana membunuh diri sedniri bukan kerana dibunuh"

Apa erti sejarah bg seorang muslim?

Jihad yang dilakukan di Tanah Melayu dahulu adalah Jihad Internasional (jihad ummah). Cth: Tok Janggut brjuang di Kelantan bukan kerana tidak bersetuju dgn cukai dll semata, tetapi plg utama kerana menyahut seruan khalifah yg menyeru utk membebaskan tnh masing2 drpd penjajahan British..Ketika Melaka diserang Portugis, bukan hanya tentera Melaka yg melawannya, tetapi mendapat bantuan dr kerajaan Demak, Sulu, Pasai, Turki, Sri Lanka dll negara Islam.

-Kita belajar sejarah untuk memartabatkan Ummah.
-Yg penting bukan tarikh atau tempat sesuatu itu berlaku, tetapi pengajaran yg dpt diambil drpdnya. Itulah sebabnya al-Quran tak menyebut tarikh atau tempat sesuatu kisah itu berlaku spt kisah ashabul ukhdud/kahfi, kisah2 nabi. Kerana Allah inginkan kita mengambil pelajaran.

Oleh itu ikhwah akhwat sekalain, jom belajar SEJARAH...jgn kita mengulangi kesilapan kita berulang kali...

sekian
ws

p.s-jom kaji sama2 sejarah Jawa (wali songo, jayakarta, fatahillah dll)

Sunday, February 8, 2009

Bila tiba detiknya...



Bismillahirrahmanirrahim...

Duhai sahabatku sahabat sejati yang senantiasa ku ingati di dalam hati jua sanubari,

Baru2 ini keluhan2 puas penulis dengari dari bibir teman2 yang baru sahaja kembali dari sebuah negeri. Mereka baru pulang daripada selesai melaksanakan sebuah misi yang bukannya tamat setakat ini. Alhamdulillah niat ikhlas yang telah lama tertanam di dalam diri, Insya Allah mampu menghasilkan kemampuan mengubah segala persepsi dari setiap segi mengenai erti kehidupan ini.

Jangan cuba diselindungkan lagi segala keinginan untuk berubah kerana kelak mungkin bertambah susah. Malah lebih parah, juga bakalan mengundang pelbagai masalah yang berkemungkinan menjadikan hidup sahabat2 kehilangan arah.

Duhai teman seperjuangan era akhir zaman,

Ingatlah, perjalanan yang sukar dihadapi yang punya banyak halangan menanti jika berjaya ditempuhi lalu terhenti di destinasi yang belum pasti itu adalah langsung tidak bererti.
Cubalah kekalkan kekuatan dan tekad, bulatkan keinginan dan nekad untuk berubah kepada yang lebih hebat. Bukan pula hanya tersekat untuk masa terdekat tetapi juga buat bekalan menghadapi hari Akhirat.

Jika difikirkan, kesempatan bukanlah datang dengan ketetapan mahupun penjadualan, malah akan pergi jua melayang meninggalkan diri kita termundar-mandir lalu menghadirkan pula kecapekan, lelah dan sikap menyerah kalah.

Bukan sekadar hiasan

Jangan ditunggu hadirnya kekuatan, kerana di akhirnya penyesalan yang rasanya tiada berkesudahan. Sebaliknya, kekuatan yang telah sedia diraih perlulah digarap sesuai dengan keadaan dan persekitaran. Lantas membentuk segugus manfaat yang mampu dinikmati semua paling tidak dapat dinikmati rasa serta aura kemenangan dan kepuasan yang bentuknya sendiri ditempa oleh kita.

Jadi, jangan lupa tiada apa yang ada di duniawi berkekalan mahupun kebal dari segala faktor2 kepupusan. Kecuali yang satu ini, iaitu-Perubahan- itu sendiri.

Sesungguhnya, perubahan itulah suatu fitrah yang melengkapi manusia kerana itu ianya kekal berjalan, berubah dan berubah. Bahkan sesuatu yang lebih baik pun akan tetap berubah kepada yang lebih baik lagi. Apa yang lebih malang, ianya berubah kepada yang lebih buruk.

Hal ini sunnah PERUBAHAN. Tiada yang statik. Jika tidak maju ke hadapan, ia bakalan menjadi sebaliknya. Jangan terus-terusan membelakangi fitrah insani.

Wahai teman,

Bermula dari dasar nurani seorang insan,
menuju ke arah pemuliharaan persekitaran.
Justeru, apa lagi yang diragu...

Sekaranglah detiknya...

Friday, February 6, 2009

Bro & Sis, Selamat pulang dan beramal !


Subhanallah..Alhamdulillah..
Setelah lama berkelana di bumi jawa sana, akhirnya selamat juga pulang ke Malaysia tanah air tercinta lagi 'aman dan bahagia serta selesa'.
(terkesan juga dengan kondisi dakwah di Indonesia)

Harapan penulis kepada penulis sendiri dan sahabat-sahabat yang bersama-sama ke bumi jawa:


Moga-moga kepulangan penulis dan saudara semua dari Bumi Indonesia ke Malaysia, tidak SIA-SIA.


Sangat-sangat rugi besar teramat jika kembara ini langsung tak dapat membina diri kita dari satu tahap ke tahap yang lebih baik..

Sangat-sangat rugi besar jika kembara ini tidak menyumbang langsung pada saudara-saudara kita di Gaza dan ISLAM keseluruhannya.

Ayuh, Sekarang waktu untuk beramal dengan sebetulnya.


+++++++++++++++++++++++

Saudara,
Islam pasti menang.
Dan tanda-tanda kemenangan sudah pun terpampang luas di mata dunia.
Itulah hasil dari Iman setiap individu mujahid.

Mari kita lihat serba sedikit kisah-kisah karamah yang Allah berikan pada mujahidin di sana yang telah disampaikan oleh wakil dari palestine sendiri, Naji As-Sarhiy dan badan-badan kebajikan yang pulang dari Gaza baru-baru ini

  1. Mujahideen, walaupun tangkas di medan darat, namun terdedah kepada bahaya serangan dari udara yang dikuasai 100% oleh tentera Israel. Satu ketika datang sekumpulan burung berhampiran dengan mereka. Tiba-tiba burung-burung tersebut terbang secara mengejut seolah-olah ada sesuatu akan berlaku di situ. Melihat keputusan burung-burung tersebut, para Mujahideen juga segera meninggalkan tempat tersebut. Hanya beberapa ketika selepas itu tepat di tempat tersebut dibedil oleh tentera Yahudi.
  2. Ketika para Mujahideen bertekad untuk menyerang kawasan tentera Israel, datang kabus meliputi kawasan tersebut, lalu mereka dapat mara sehingga ke tengah-tengah tentera Yahudi sedang musuh tidak dapat melihat mereka. Para mujahideen dapat menembak kesemua musuh dengan mudah.
  3. Seorang doktor menceritakan ketika dia membedah seorang mujahid yang dibom oleh Yahudi hingga habis tubuh badannya dimasukki serpihan besi (sharpnel). Mujahid tersebut masih hidup kerana jantungnya tidak ditembusi serpihan besi tersebut kerana serpihan dibahagian dadanya melekat pada kitab Al-Quran yang beliau letakkan di dalam poket bajunya.
  4. Enam roket dilancarkan dan berjaya membunuh musuh sedangkan ketua belum lagi mengeluarkan arahan agar roket dilancarkan. Apabila ditegur oleh ketua, para mujahideen menafikan mereka melancarkan apa-apa roket. Apabila diperiksa, memang keenam-enam roket tersebut masih ada di tempat pelancarnya.
  5. Apabila seorang tentera Yahudi disoal oleh wartawan talivisyen kenapa matanya menjadi buta. Dia menjawab datang seorang memakai pakaian puti dan melemparkan pasir ke matanya.
  6. Beberapa orang tentera Yahudi mengatakan bahawa tentera HAMAS yang mereka lihat memakai pakaian putih, sedangkan para Mujahideen memakai pakaian ala tentera seperti biasa.
  7. Seorang wanita mengandung disahkan doktor disetiap pemeriksaan bahawa kandungannya adalah bayi perempuan. Sebaik suaminya syahid dalam Perang Gaza, pemeriksaan doktor mendapati kandungannya adalah seorang lelaki.
  8. Dalam masa 22 hari peperangan, bayi-bayi lelaki yang dilahirkan lebih ramai dari kebiasaan iaitu lebih dari 3000 orang bayi lelaki. Bilangan yang terbunuh ialah seramai lebih 1300 orang (sahaja). Allah swt menggantikan dalam peperangan tersebut, mujahideen masa depan yang lebih ramai.

Apabila jenazah Hasan Ismail Abu Syanab yang syahid pada hari pertama serangan Yahudi ke atas Gaza, hendak dikebumikan diliang lahad ayahnya, Asy-Syahid Ismail Abu Syanab, yang syahid 5 tahun lalu, mereka dapati jasad Ismail masih dalam keadaan seperti mula-mula dikebumikan 5 tahun lalu. Kain kafannya masih putih bersih. Sila ke laman Karamah Asy-Syahid Ir. Ismail Abu Syanab di Gaza. Beliau adalah salah seorang pengasas dan pemimpin HAMAS.

“Kami akan memperlihatkan kepada mereka tanda-tanda keterangan Kami di ufuk dan dalam diri-diri mereka sendiri sehingga jelas kepada mereka bahawa Dia adalah benar. Tidakkah cukup lagi bahawa Tuhanmu, sesungguhnya Dia menyaksi segala sesuatu. “ (Fussilat:52).

Dipetik dari blog Ustaz Halim www.inijalanku.wordpress.com

Thursday, February 5, 2009

We're BACK!

Assalamualaikum to everyone.
maybe this is the second entry for our return from Java.

i don't want to ramble or babble about the experience we gained in Java.
Because it is worth more than just words.
I only want to say that,

the journey had taught us a lesson of a lifetime,
a lesson we don't even get in school,
at home,
or from anywhere around.

The struggle of life,true courage,true heroes and inner strength
is common among the javanese people that we might not get to see everyday in
Malaysia.

i am very fond of them
I am very fond of what they can do to make life better eventhough in our eyes,
there is nothing much left to life for them.
i know that my fellow friends may understand this precisely.
Bantar gebang,Pesantren al-hikmah,Remember?

So for us here in Malaysia,
Please redeem YOUR inner strength to uphold islam,
to be the daie's of tomorrow,
to mark our word of pledge,
Because....in the name of ALLAH,

WE ARE THE FUTURE!

p/s:thanks to all our friends that have come halfway round the world to support us,and also for our friends that have constantly prayed for our well being.Thank you again.


Kembali...

'Prakk...," kakiku menginjak bumi Malaysia.
[bermulanya aku menyambung amanah..]

Masih terngiang2 bait-bait syair...

Tatap tegaklah masa depan
Tersenyumlah tuk kehidupan
Dengan cinta dan sejuta asa
Bersama membangun Negeri ini

Pegang teguhlah kebenaran
Buang jauh nafsu angkara
Berkorban dengan jiwa dan raga
Untuk tegaknya keadilan

Bangkitlah negeriku harapan itu masih ada
Berjuanglah bangsaku jalan itu masih terbentang

Bangkitlah negeriku harapan itu masih ada
Berjuanglah bangsaku jalan itu masih terbentang

Selama matahari bersinar
Selama kita terus berjuang
Selama kita satu berpadu
Jayalah negeriku jayalah!

Mereka berseru...

MIGUNANI TRUMAPING UMAT!!
(bermanfaatlah untuk umat!!)

Hati bertanya..
Adakah negeri ini menaruh harapan pada kita???
Adakah masa depan umat menjadi tanggungjawab kita??

Akal berfikir..lalu menimbulkan pertanyaan..
SIAPAkah kita??
KITA??

orang islam?pelajar islam?mahasiswa islam?...

Nurani berbicara tanpa suara..
Siapa saya....jawapan itu ada pada saya...saya yang menentukan siapa saya..bukan orang lain.

Kata seorang ikhwah..
"Sesungguhnya bangunnya kita pagi yang penuh barakah ini akhi...sebagai jiwa yang baru"

Ikhwah akhwat..
Sepulangnya kita menuntut kita utk bekerja dan beramal..umat menunggu kita.
Bersiap siagalah menanti hari kemenangan, kita akan songsong senjata..menegakkan panji kalimat Allah, memekikkan takbir hingga tersebar ke seluas angkasa, mengatakan pada dunia, Ini Langkah Kita..

ALLAHUAKBAR WALILLAHIL HAMD

p.s- dapat pun hantar posting pertama utk R2J3 (The Return)

Blogger Templates by OurBlogTemplates.com 2007