Monday, February 23, 2009

Satu Harapan

Assalamu'alaikum warahmatullahi wabarakatuh semua

Moga salam yang diucap dan salam yang disambut menjadi satu ibadat bagi kita dan bukannya adat (ini pesanan Abbas Asisi dalam salah satu bukunya). Semoga keletihan menganjurkan program Gaza semalam telah reda dan bersedia pula untuk program seterusnya, inshaAllah.

Ini posting pertama PC di blog ini. Dah lama ingin mencuba, tapi tak berupaya hinggalah petang tadi ada rezeki, dapat ilham sikit (bukan Mas Ilham ya:)). Moga perkongsian ini ada baiknya.


Harap

(Buat Teman-Teman R2J3 Jogja – Jakarta – Skudai)

  

Aku sering lupa

perpisahan pasti berlaku di akhir setiap pertemuan (dengan izinNya).

Lalu aku bertanya

mengapa perlu ada pertemuan jika di hujungnya perpisahan?

jika hanya untuk mengusik emosi, menduga perasaan, memendam rasa

jika hanya untuk mengundang duka dan rindu.

 

Lantas aku cepat ingat

bukankah kehidupan aturan Sang Pencipta?

Yang kita mahu tak semestinya baik

Yang telah diaturNya tak semestinya nampak baik di mata.

 

Lalu aku sering berharap

nanti aku kan tahu juga

di sebalik pertemuan dan perpisahan ini.

Makanya jadilah rindu-rinduan, kangen-kangenan

penguat kasih ukhuwwah yang bening

katalis pada perjuangan yang satu

untuk terus hidupkan hari dan malamku

moga di hujung sana kan terlihat jua  

tuaian perpisahan ini.

 

Dan kini aku sering pula berharap

akan ada lagi pertemuan

yang menjanjikan perpisahan

untuk ku singkap rahsia uhibbuka fillah

agar aku lebih mengerti keagunganMu Tuhan.

 

 Abi

22 feb 09

 

 

 

 

 

 

 

0 comments:

Blogger Templates by OurBlogTemplates.com 2007